Πώς να σχεδιάζετε σωστά το ανθρώπινο κεφάλι
Ένας καλός πίνακας .ένα καλό πορτρέτο στηρίζεται σε ένα καλό και σωστό σχέδιο για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να σχεδιάζουμε σωστά .
Ας δούμε τώρα τη σχεδίαση ενός προσώπου.
Το ανθρώπινο κεφάλι δεν είναι έχει σφαιρικό ή τετράγωνο σχήμα ,. ανεξάρτητα αν είναι γυναικείο ή ανδρικό, και το καθένα είναι μοναδικό , όλα όμως έχουν κάτι κοινό στις αναλογίες και τη θέση των χαρακτηριστικών
Αν υποθέσουμε ότι το κεφάλι είναι ένα φανταστικό τετράγωνο προσέχουμε ότι η γραμμή των ματιών είναι στο μέσο του τετραγώνου δηλαδή της απόστασης της γραμμής των μαλλιών και της γραμμής του στόματος ,της απόστασης της κορυφής του κεφαλιού και του πηγουνιού.
Η σωστή τοποθέτηση της θέσης των ματιών είναι πολύ βασική για ένα ισορροπημένο πορτρέτο όπως και αυτή του στόματος . Μερικοί ακόμη και γνωστοί ζωγράφοι στο παρελθόν, ακόμη και τώρα , είχαν και έχουν την τάση να τοποθετούν τα μάτια ψηλά στο πρόσωπο, με αποτέλεσμα να υπάρχει κάποια ανισορροπία και αυτό είναι πολύ σημαντικό μειονέκτημα. Ένας πρακτικός τρόπος για να βρούμε την ακριβή μέση απόσταση είναι να τραβήξουμε τις δύο διαγώνιες και να πάρουμε το σημείο τομής αυτών. Η κάθετη γραμμή που διέρχεται από το σημείο τομής των διαγωνίων χωρίζει το πρόσωπο και κατ ¨επέκταση και το κεφάλι σε δύο αντίστοιχα συμμετρικά μέρη και μας προσδιορίζει το μέσο των ματιών την κατακόρυφη γραμμή του μέσου της μύτης των χειλιών και του πηγουνιού. Θα προσέξετε ότι το κενό διάστημα μεταξύ των δύο ματιών είναι όσο το οριζόντιο μήκος ενός ματιού.
Θα δούμε τώρα τη σχεδίαση και τοποθέτηση χαρακτηριστικών ενός κεφαλιού σε πλάγια όψη (profile). Προσέξτε πάλι ότι η γραμμή των ματιών είναι στη μέση απόσταση μεταξύ των μαλλιών της γραμμής του μετώπου και της γραμμής που εφάπτονται τα χείλη. Η άκρη της μύτης είναι περίπου στο μέσο της απόστασης ματιών και χειλιών και η μέση γραμμή των χειλιών είναι στο μέσο της απόστασης της άκρης της μύτης και του κάτω άκρου του σαγονιού.
Ένα βασικό σημείο για τη σωστή σχεδίαση είναι ότι η γραμμή του φρυδιού βρίσκεται λίγο πάνω από τη το πάνω άκρο του αυτιού και το μέσο του ματιού απέχει ίση απόσταση από το σαγόνι και του πάνω άκρο του αυτιού κατά τρόπο ώστε να σχηματίζεται ένα ορθογώνιο τρίγωνο με ίσες τις κάθετες πλευρές.
Είναι ευνόητο ότι οι αναλογίες αυτές μπορεί να διαφέρουν λίγο από πρόσωπο σε πρόσωπο πχ. ένας μπορεί να έχει μεγάλη μύτη , όμως ισχύουν σε γενικές γραμμές .
Τα βασικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου τα οποία απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή είναι τα μάτια και το στόμα και είναι καθοριστικά για την επιτυχία ενός πορτρέτου
Είναι τα μάτια και το στόμα.. Όσο επιτυχία και να έχουν στη σχεδίαση τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά αν κάποιο από αυτά τα δύο είναι λάθος τότε το πορτρέτο μας δεν θα είναι επιτυχημένο.
Ας δούμε πρώτα τη σχεδίαση των ματιών. Προσέξτε την καμπύλη του φρυδιού που αρχικά ανεβαίνει σχετικά παχιά και .Το πάνω ματοτσίνορο είναι σαφώς πιο παχύ και σκούρο . Ένας τρόπος να πετύχουμε το βλέμμα είναι να σχεδιάσουμε πρώτα το αρνητικό – το ασπράδι του ματιού.
Ας δούμε τώρα τη σχεδίαση του στόματος και των χειλιών.
Προσέξτε το V του πάνω χείλους και την ελαφρά αναδίπλωση προς τα πάνω και στις δύο άκρες . Το κάτω χείλος είναι πιο παχύ και έχει μικρότερο μήκος πρέπει να τοποθετηθεί συμμετρικά για μα μη φαίνεται στραβό. Η γραμμή του στόματος –γραμμή επαφής των χειλιών είναι πιο σκούρα . Η γραμμή του πάνω χείλους και ιδιαίτερα του V είναι σκληρή ενώ αντίθετα του κάτω χείλους απαλή παρατηρείτε ότι ο χρωματισμός του κάτω χείλους είναι πιο ανοικτός επειδή αντανακλάται περισσότερο φως .
.